Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana tjänster som Abonnenten från tid till annan beställer och som tillhandahålls av Qvittra AB (Leverantören) org. nr 559499-9889. Abonnenten har möjlighet att nyttja abonnemanget i den omfattning, som följer av Leverantörens vid var tid gällande samarbetsavtal med mobilnätoperatör, fastnätsoperatör, bredbandsoperatör, IP- telefonoperatör eller liknande (hädanefter benämnt med ”telekomnätoperatör”) i Sverige och utomlands. Abonnemanget omfattar de tjänster som Abonnenten beställer vid ingående av Abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.
Användning av utrustning
Abonnent svarar för att utrustning, som ansluts till telekom-nätet, uppfyller de krav som gällande lagstiftning från tid till annan föreskriver. Vid misstanke om att utrustningen orsakar störningar i telekom- nätet, skall Abonnent hålla utrustningen tillgänglig för undersökning. Abonnenten är skyldig att på uppmaning därom omedelbart stänga av utrustning som stör teletrafik. Anslutningen till telekomnätet får inte utnyttjas på ett sätt som medför att Leverantören eller annan förorsakas avsevärda olägenheter. Abonnent får ej använda utrustning eller abonnemang som gränssnitt för samtrafik, ej heller vidareförsälja trafik, eller i s.k. SIM-boxar eller SIM-Gateways. Abonnemang får endast användas i typgodkända terminaler. Leverantören ansvarar ej för skada som orsakats av terminaler p.g.a användandet av Leverantörens abonnemang. Leverantören äger rätt att spärra abonnemang om misstanke finns för olägenheter. Vi förbehåller oss rätten att begränsa Tjänsten till ett maximalt användande av 500GB per kalendermånad. Användning av den mängden surf- och datavolym är inte förenligt med normal konsumtion för privat bruk. Abonnent har ej rätt till ersättning för tid då abonnemang varit spärrat. På begäran från Polismyndighet har Leverantören rätt att stänga av abonnemang.
Begränsningar & avbrott i tjänsterna
Nätverket och dess täckning har vissa begränsningar varför tillgängligheten ibland kan vara otillfredsställande. Aktuella täckningskartor och normalhastigheter hittar du på www.qvittra.se. Angiven normalhastighet (för 3G respektive 4G) är ett beräknat genomsnitt för hela Nätverket och inte en garanti om viss hastighet. För att hindra säkerhetsbrister och säkerställa en bra kundupplevelse kan vissa begränsningar och styrning av trafik i Nätverket förekomma, t.ex. att vissa portar stängs, att nödsamtal ges företräde, och nedladdning av stora datamängder påverkas. 3.2 Det kan finnas situationer då Tjänsterna inte är kontinuerligt tillgängliga eller då kvalitet, hastighet och kapacitet påverkas. Sådana fall är t.ex. (a) när vi behöver uppgradera, underhålla eller utföra annat arbete på Nätverket eller Tjänsterna; (b) vid d Roaming; (c) om Produkten är av en modell som inte stödjer Tjänsterna i fråga; (d) på grund av omständigheter som ligger utanför Qvittras kontroll t.ex. förhållanden som har att göra med Produkten, kapacitetsbrister, avstånd till basstation, avbrott i tjänster från Qvittras underleverantörer eller andra operatörer, fel i andra kommunikationsnätverk, antalet användare som använder tjänsterna, trafikmängd, väderproblem eller radioskugga p.g.a bebyggelse eller geografisk struktur såsom terräng, tunnlar eller andra fysiska hinder. Att Tjänsterna inte fungerar tillfredsställande p.g.a. omständigheterna a)-d) utgör inte ett fel.
Abonnemangsavtalet
Abonnentens rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör del av abonnemangsavtalet. Abonnent skall bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet, eller muntligen acceptera avtalet genom en ljudinspelning, som tillhandahålls av Leverantören genom återförsäljare, partners eller av Leverantören direkt. Bekräftelse att avtal ingåtts kan ske via Sms. Abonnenten är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är behörig härtill har denna personligt betalningsansvar. Abonnemangsavtal anses ingånget när Leverantören godkänt Abonnents beställning, som skall ha upprättats på formulär eller ljudinspelning (som bekräftats via sms) tillhandahållet av Leverantören. Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangsavtalet inklusive dessa allmänna villkor samt vid var tid gällande prislista. I de fall kreditbedömning av Abonnent genomförs, vilket bl.a. innebär att kreditupplysning kan komma att inhämtas, kan Abonnent komma att ombes att inom viss tid ställa säkerhet för fullgörandet av sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet. Besked om att Abonnents beställning av abonnemang inte godkänts, lämnas skriftligen av Leverantören till innehavaren av tillfälligt abonnemang på den adress som angivits på förstasidan vid tecknandet. Abonnent är skyldig att underrätta Leverantören om varje förändring av angiven adress. Abonnenten anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter avsändande per post skett till den adress Abonnenten har uppgett. Abonnenten svarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor. Skriftligt avtal gäller före muntligt avtal.
Byte av abonnemangsform
Det är inte tillåtet att byta abonnemangsform under särskild bindningstid, såvida inte särskild överenskommelse träffas med Qvittra AB.
SIM-kort
Abonnent ansvarar för att personliga koder inte kommer i obehörigas besittning. Om Abonnenten förlorar kort eller på annat sätt skadar kort så att det blir obrukbart ska Leverantören meddelas utan dröjsmål. Leverantören ansvarar för att kort blir spärrade och skickar ut nya kort och koder till kundens folkbokföringsadress, eller sådan annan adress kund skriftligen underrättat Leverantören om. Abonnent debiteras för nytt kort enligt aktuell prislista. Kort kan bli obrukbara eller vara obrukbara av tekniska skäl, även om abonnent uppfyller sina åtaganden. Leverantören ska omgående och utan dröjsmål meddelas om detta och skicka ut nya kort utan kostnad till Abonnenten. Abonnent är ansvarig för att upptäcka fel i SIM-kort inom skälig tid från det att korten borde eller kan antas att de borde ha kommit Abonnent tillhanda. Abonnenten äger inte rätt till någon extra ersättning för att kort varit obrukbart. För att SOS Alarm ska kunna lokalisera och positionera var du befinner dig måste du använda en mobiltelefon med SIM-kort när du ringer. Lokaliseringen och positioneringen fungerar inte om du använder en mobiltelefon utan SIM-kort.
Qvittras behandling av personuppgifter
För att kunna tillhandahålla våra produkter och tjänster måste vi använda personuppgifter om abonnenten. Qvittra AB följer GDPR, är personuppgiftsansvarig för användningen av abonnentens personuppgifter och ansvarar för att användningen sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi har även utsett ett dataskyddsombud, som nås på dataskyddsombudet@qvittra.se. Leverantören avser att behandla Abonnentens uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer m.m. för att kunna fullfölja det avtal kund ingått för att fullfölja rättslig förpliktelse enligt gällande lagstiftning, till exempel. bokför